Muziek & Entertainment

Vanaf 2001 ondersteunt Maykel nationale en internationale artiesten op het gebied van online marketing. Enkele artiesten waarvoor Maykel heeft gewerkt zijn DJ Tiësto, U2, Rolling Stones, Lady Gaga, Marco Borsato, Guus Meeuwis en Ilse DeLange.

Terug naar het jaar 2000 waar het allemaal begon...
Maykel kwam in contact met de manager van de Arnhemse discotheek The Opera. Ze spraken af dat Maykel tijdens enkele clubnights foto's zou maken van o.a. bezoekers en de dj's die draaiden. Tegenwoordig is dit niet bijzonder, maar in die tijd deed bijna niemand het. Het idee sloeg aan... Bezoekers gingen massaal online hun foto's bekijken.

Backstage ontmoette Maykel dj's zoals Mark van Dale, DJ Jurgen, Johan Gielen, Tiësto en vele anderen. Met Tiësto ging het gesprek al snel over marketing en positionering. Hij zei: "Superinteressant dit, ik wil meer weten. Wil je zo meelopen naar mijn auto dan praten we verder." Veel gesprekken volgden met Tiësto en zijn manager, waarna de deal rond kwam om zijn website te mogen ontwikkelen waarbij Maykel de online marketing voor zijn rekening neemt.

In die tijd deed de muziekindustrie al jarenlang exact hetzelfde qua marketing. Daar wilde Maykel verandering in brengen door online marketing in de mix te gooien. Maykel ontwikkelde voor Tiësto ringtones en pictures voor de telefoon die wereldwijd gretig aftrek vonden met honderden downloads per dag. Later volgde ook een succesvolle webshop met wereldwijde delivery.

Daarnaast zag Maykel kansen voor Tiësto om via een online community nauw contact te onderhouden met zijn fans. Op dat moment waren artiesten 'onbereikbaar' voor fans. Geen enkele dj ter wereld had een persoonlijke aanpak om online fans te bereiken. Deze kans werd met beide handen gegrepen; het forum werd opgezet.

Via online promotie groeide het aantal leden op het forum explosief. Met slechts 1 bericht werden wereldwijd vele fans bereikt. En toen kwam de DJ Mag verkiezing om uit te maken wie zich de beste dj ter wereld mocht noemen... Er werd een post op het forum gezet waarin Tiësto zijn fans vroeg om te stemmen. Het resultaat van persoonlijk contact met fans werd duidelijk: DJ Tiësto werd in 2002 beste dj ter wereld.

Goed nieuws verspreidt zich snel...

In de daaropvolgende jaren benaderen veel dj's Maykel met de vraag hen te ondersteunen met online marketing en het vergroten van hun fanbase. Online marketing is hot, omdat het echt verschil maakt. Dat hebben ze gezien bij DJ Tiësto.

In 2007 komt Maykel in contact met de commercial director van Universal Music Nederland. Ze willen online marketing beter inzetten voor hun organisatie en ter promotie van artiesten. Maykel ontwikkelt daarop creatieve en innovatieve online marketingconcepten om downloads te promoten via een single downloadshop. Voor die tijd een gloednieuw idee. Ook worden samenwerkingen opgezet met o.a. de Telegraaf en Nu.nl die bijdragen aan de duizenden downloads. Zo krijgt Maykel het voor elkaar om vele tracks op de nummer 1 positie te krijgen in de GFK Single Chart.

In 2010 verlaat Maykel Universal Music om een jaar op Curaçao te gaan wonen, maar hij blijft actief in de muziek- en entertainmentindustrie. Andere Universal Music-landen kloppen bij Maykel aan om gebruik te maken van zijn 'high end' online marketingdiensten. En nog steeds weten top-dj's Maykel te vinden voor online begeleiding.

Terug naar het heden... wat kan Maykel nu betekenen voor de muziek- en entertainmentbranche?

Online strategie
Maykel bedenkt innovatieve online campagnes die de traditionele marketingactiviteiten van artiesten versterken. Verandert het medialandschap of worden de spelregels aangepast om hoog te scoren in de GFK Single Chart? Dan gaat Maykel op zoek naar marketingtrends en alternatieve (afzet)mogelijkheden om het publiek weer op een andere manier te bereiken. Inmiddels heeft Maykel vernieuwende manieren ontwikkelt om mensen te verleiden tot het streamen van tracks of fanbases te bewegen voor de jaarlijkse verkiezing van de DJ Mag Top 100 DJs.

Doelstellingen
Online marketing is voor artiesten een onderdeel van hun branding, positionering en een manier om consumenten te activeren. Om extra inzicht te krijgen in de resultaten van marketingcampagnes en het gedrag van de doelgroep, analyseert Maykel.nl de platforms en sites van artiesten. Deze kennis wordt gebruikt bij het optimaliseren van websites, socialemediaplatforms, marketingcampagnes en zoekmachinemarketing.

Resultaten
Om meer downloads, streams en omzet te behalen voor artiesten wordt gebruikgemaakt van online advertenties, sociale media, zoekmachineoptimalisatie (SEO), mobile marketing, affiliate marketing en viral marketing.

  • 70.000+ downloads
  • In samenwerking met nu.nl diverse advertising modellen ontwikkeld
  • Meerdere toewijsbare nummer 1-chart-noteringen door inzet van creatieve online marketing
  • Structurele samenwerkingen opgezet met De Telegraaf

"Yo Maykel! Keep up the good work :-). Thnx for the support!"

Dinand Woesthoff Voormalig leadzanger van de Haagse rockband Kane



<< VORIGE CASE   |   VOLGENDE CASE >>